Våra pass A-Ö

Läs mer om Friskis&Svettis träningsfilosofi på Riks hemsida.

Babytillåtna pass - Ta med din bebis på passet
De babytillåtna passen ger dig möjlighet att ta med din bebis. Ljudet är anpassat med lägre volym och man har möjlighet att ha med bebisen bredvid sig på passet.

Barntillåtna pass - Barn 6-12 år tränar med förälder
De barntillåtna passen kan t ex vara vanligt Jympa soft/bas/medel, Spin Soft, Skivstång som öronmärkts "barntillåtet". Barn 6-12 jympar tillsammans med vuxen. Kostnad medlemsskap 150 kr/år.

Cardio Mix - Ett pass i gymmet för dig som vill inspireras i din konditionsträning
Cardio Mix är gruppträning där gymmets olika cardiomaskiner används i ett konditionspass med mycket teamkänsla. För dig som vill ha utvecklande och energifull konditionsträning tillsammans med andra i en liten grupp.

Cirkelfys - funktionell, sportig träning i stationer
Cirkelfys är ett instruktivt, funktionellt pass där det mycket handlar om rörelsekvalitet med närvaro. Med Cirkelfyspasset vill vi skapa förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för. Att kunna sträcka, böja, rotera i rörelser där stora delar av kroppen jobbar tillsammans. I fokus står teknik, hållning och att bana in rörelserna rätt. Därefter tar vi i och belastar i övningarna.

Core -
funktionell träning med fokus på bålstabilitet
Träna och utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Coreträningen bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, stabilisering och balans. Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående.
Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet.
Passets nivå utgår från medelnivå, men många övningar kan du välja att göra både mer eller mindre krävande utifrån ledarens instruktioner.

Dans fusion - showa loss med steg och dansstilar
Här blandas olika stilar, t ex disco, funk, jazz, latino, rock, swing och du kan hänga på direkt. Inga avancerade koreografier, bara härma, släppa loss och ha kul med mycket känsla, attityd och karaktär. Det är lekfullt, fritt och inga krav på exakthet. Gillar du att showa så gillar du garanterat danspasset.
Vältränad eller inte, alla kan vara med och göra passet till sitt eget. Precis som på dansgolvet.

Enkel Jympa - För dig med intellektuell funktionsnedsättning

Enkel bygger på vår Jympa, har enkla rörelser och mycket glädje. Den vänder sig främst till personer med intellektuell funktionsnedsättning, en bred målgrupp med olika behov och förutsättningar. Var och en deltar utifrån egna förutsättningar. Jympans viktigaste uppgift är att inspirera till rörelseglädje och gemenskap. Några föreningar har också provat Enkel kopplat till andra träningsformer som Cirkelfys eller Indoor Walking.
Rörelserna i Enkel är mycket enkla och tränar kroppens grundfunktioner. Flera av övningarna bidrar till kroppsmedvetenhet, hållning och balans. Musiken är medryckande och lätt att röra sig till. Jympan leds av ledare med speciellt engagemang för målgruppen och med förmåga att skapa trygghet och glädje. Många deltagare har assistenter som hjälper till på passet. Assistent, anhörig eller annan intresserad är välkommen att vara med kostnadsfritt.

Familjejympa - lekfull jympa för barn och vuxna tillsammans
Familjejympan är lekfull Jympa för barn ca 2-6 år och vuxna tillsammans. Det är roligt, spännande, och omväxlande. Här samlas våra yngsta deltagare för att ha kul och röra sig till musik. Fokus är på grovmotorisk träning och lekfulla rörelser som kommer ur musiken. Vi skapar förutsättningar för barnens naturliga och spontana förhållningssätt till rörelse. Effekten av enskilda rörelser är mindre viktig.

Familjefys-fartfylld cirkelträning för barn 6-12 år och vuxna tillsammans

Familjefys är ett fartfyllt, allsidigt och lekfullt pass för barn 6-12 år och vuxna tillsammans. Träningen är upplagd i cirkelform med övningar som blir en kul utmaning för både barn och vuxna. Dra, pressa, hoppa och böj. Upplev fullt ös tillsammans på Familjefys!

HIT
- högintensiv träning
Detta är vår tuffaste träning. HIT är ett pass med hög intensitet rakt igenom och där du känner igen moment både från klassik fysträning till hårda intervallpass. Alla dina fysiska kvaliteter utmanas, med betoning på uthållighet inom styrka och kondition, spänst, explosivitet och snabbhet.
Passet är uppbyggt i zoner. I varje zon utför du tre olika övningar i så många varv, loopar du hinner. Tempot är högt och vissa övningar bygger på redskap som kettlebells, skivstänger, medicinbollar, hopphäckar. HIT är rejält tuff träning, men du tävlar mot dig själv och du har gruppen och ledaren som stöd.
Du ska vara tränad, van att jobba med redskap och gilla att utmana dina gränser.

HIT 35 - Högintensivt kortpass
HIT finns även som kortpass och heter då HIT 35 och finns i flera olika varianter. Tempot på passet är högt och fokus ligger på uthållig styrka och kondition men vi utmanar alla träningskvalitéer. Efter en uppvärmning kommer en 11-14 minuter lång del där fokus är på högintensiv träning där du ger allt. Du ska vara van vid HIT-träning.

IMT -Inspiration med tränare- liten grupp ger ny energi till din individuella träning
För att utvecklas i din träning behöver du både utmaningar och variation. På ett inspirationstillfälle med tränare får du i en mindre grupp tips på redskap och övningar som ger ny energi till din individuella träning.

Intervall Flex - tufft kombipass för kondition, styrka och rörlighet
Under första hälften av passet utmanar du din kondition och styrka i ett tufft intervallupplägg. Under andra hälften tränar du din rörlighet.
Intervalldelen har högintensiv karaktär och växlar hela tiden mellan övningar för styrka och kondition. I flexdelen tränar du din funktionella rörlighet i ett dynamiskt och fokuserat flow. De muskler du tröttat ut i intervallavsnittet sträcks ut och blir rörliga, smidiga och avslappnade.
IntervallFlex är ett träningspass du lämnar med ett nöjt leende, om du gillar att ta i och är rustad för intensiv träning.

Jympa basfrån grunden utan hopp
Bas är en skonsam jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Bas är hoppfri, men innehåller lite jogging och andra steg som lättar från golvet.

Jympa medel
- högre tempo och hopp
Medel passar dig som är van att träna och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Medel har tuffare tempo. Tyngre övningar varvas med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.

Jympa soft - tar hänsyn, bygger upp och utmanar
Soft är en skonsam och utvald Jympa som det kan svänga ordentligt om. Övningar är enkla, både att förstå och utföra. Musiken är varierad och lätt att träna till. Det finns gott om tid att hinna med rörelserna. Passet innehåller inga hopp eller tunga övningar.
Jympa soft startar med en mjuk uppvärmning. Därefter tränar du styrka för hela kroppen. Sedan följer kondition. Passet avslutas med nedvarvning, rörlighetsträning och skön avslappning.
Intensitet och belastningar ligger lägre än Jympa bas.

Jympa puls bas - jympa med mer utrymme för kondition
Puls är ett jympapass för dig som är van att jympa, gillar tempo och inspireras av rörelseutmaningar. I Jympa puls följer vi musikens driv med roliga steg, ös och pulshöjande övningar i ett längre konditionsavsnitt.

Jympa station - jympa med styrketräning i stationer
Station är jympa för dig som gillar enkel och styrkeinriktad träning. Med träning i stationer blir passet peppande och omväxlande. Passet inleds och avslutas med en skön uppvärmning respektive ett svettigt konditionsavsnitt som du känner du igen från vår klassiska jympa. Mittdelen däremot har annan karaktär. Där delar vi upp oss och tränar styrka i stationer, ibland med redskap som brädor, hantlar, eller gummiband. Vi kör fyra stationer i fem varv och jobbar ungefär en minut per station.
Även om Station är vår mest styrkeinriktade jympa så får du fortfarande allsidig träning av styrka, kondition och rörlighet. Passet är 55-70 minuter.

LimEd: Giro 4 - Försäsongspass i fyra delar för cyklister

Giro 4 är ett oerhört tufft och cykelnördigt spinningpass. Det har utvecklats tillsammans med Mattias Reck som är tränare för WorldTour-laget Giant-Alpecin. Giro 4 är uppdelat i fyra perioder och pågår i 24 veckor. Passet riktar sig cyklister och mycket rutinerade spinnare. Var med från början, att hoppa på i period 3 eller 4 blir tufft. Giro 4 är ett Limited Edition 2016-pass som ligger kvar under 2017.

LimEd: Kettlebell Strong - Tung styrketräning, ofta i gymmiljö

För dig som är igång med träning, känner till kettlebells och vill utvecklas i din styrketräning. Limited Edition 2017 Kettlebell Strong är ett pass där vi har fokus på tung styrka. Stabiliserande, uthålliga och asymmetriska moment finns med för att skapa förutsättningar för att kunna belasta tungt. Kettlebell Strong är för dig som vill bli stark: Ladda, fokusera, kör.

LimEd: Sports Athletics - Träna som en idrottare

Limited Edition 2017 Sports Athletics ger dig en träningsupplevelse utöver det vanliga. Inspirerat av idrottens fysträning kommer du under Sports Athletics få kvalitativ träning för hela kroppen med fokus på koordination, spänst och snabbhet i olika rörelseriktningar. Det här är passet för dig som är igång med träning och vill vidareutvecklas i din övriga Friskis-träning eller din idrott. Du kan vänta dig redskap som koner, små häckar och snabbhetsstegar samt massa pepp! Häng med på en ny upplevelse och träna som en idrottare!

Löpning Cross - varierad uteträning med löpning och styrketräning
I Cross blandas träning i stationer med löpning. Det är ett pass med mycket träningskänsla och tempo. Mellan stationerna är det förflyttning/löpning. Cross är enkelt, effektivt och varierat. Här har alla möjlighet att ta ut sig utifrån sin nivå.

Löpning kvalitet - utmanar kondition, teknik, snabbhet och löpstyrka
I Kvalitetspass blandar vi övningar där vi utmanar kondition, teknik, snabbhet och löpstyrka. Vi strävar vi efter stor variation i tempo och belastning. Arbetsperioder varvas med återhämtning.

Det finns också kvalitetspass inriktade på specifika moment exempelvis löpteknik, intervaller och backträning

Offroad
- Äventyrlig och lekfull träningsupplevelse
Offroad är för dig som vill ha en annorlunda, äventyrlig och lekfull träningsupplevelse. Ledarna kan, även om de alltid behåller glimten i ögat, vara tuffa och krävande. Du måste vara beredd på att skita ner dig. Du måste inte vara vältränad, men helt otränad fungerar inte. Du måste vara stryktålig och orka med en trästock på axeln eller en kompis på ryggen.
Teamkänslan är viktig. Ibland jobbar du enskilt, men ofta löser du uppgifter tillsammans med träningskompisarna och utnyttjar varandras kroppstyngder och förmåga att göra motstånd.

Power hour - ett teknikenkelt styrke- och konditionspass med mycket energi
Power hour är ett allroundpass som bygger på teknikenkla övningar där vi bland annat använder vikter. Du jobbar i ditt eget tempo och bestämmer själv hur tufft det blir. Men vi garanterar att du får en riktig genomkörare och hög puls.

Skivstång - effektiv och utmanande styrketräning
Gillar du sportig, rak och ösig styrketräning, då är Skivstångspasset något för dig. Träningen är enkel och effektiv med hjälp av skivstång, drivande musik och tydliga instruktioner. Belastningen anpassar du själv, från att enbart använda skivstångens egen vikt på ett par kilo, till att lägga på ett avsevärt antal kilo. Övningarna ger dig styrkeuthållighet för ben, höfter, rygg, mage, bröst, axlar och armar.

SkivstångIntervall
- effektiv styrketräning och tuff kondition
Ett Skivstångspass som plussats på med 15 minuter konditionsträning i intervallform. Konditionsövningarna är enkla men rejält jobbiga, om du vill. Passet vänder sig till dig som är vältränad och som vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass. Passet är 75 minuter.

Small group - 5 till 8 personer i 6 veckor
Small group finns i ett antal olika inriktningar och för olika målgrupper. I en sluten grupp coachas 5-8 personer av en tränare. Du får mycket personlig feedback, utveckling i din träning, mer kunskap och förståelse, övningar som passar dig och ett antal härliga träningspass. Ni träffas 5-8 ggr, beroende på inriktning. 

Spin distans -
individuell konditionsträning i grupp på cykel
Här har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå eller dagsform. Riktigt, riktigt tufft om du så vill, eller lättsamt och mindre svettigt. Du sätter själv nivån med hjälp av ledarens guidning i ansträngning och belastning. Du får energi från ledaren och musiken, samtidigt som du tränar utifrån din egen förmåga. Ledaren ger förutsättningarna, du bestämmer.
Ledaren ger dig information om rätt teknik och guidar dig genom passet så du vet när du kan ta det lite lugnare och när det är läge för utmaningar i teknik eller ansträngning.

På våra spinpass som benäms Spin + tid har du möjlighet att träna din kondition precis så mycket som du själv önskar. Det gör du utifrån din egen träningsnivå  eller dagsform. Riktigt tufft om du själv vill, eller lättsamt och mindre svettigt.

Spin intervall
-  tuff konditionsträning i intervallform
Spinning i intervallform där tuffare arbete varieras med återhämtningar. Syftet med intervallupplägget är träna och öka den aeroba kapaciteten, konditionen.
I Spin intervall kan du utmana dig extra mycket och känna kicken som en tuffare ansträngning ger. Intervallpassen finns i tre varianter: Långa, Pyramid och Korta.

Spin soft - konditionsträning på en lugnare nivå
För dig som vill träna lite lugnare finns Spin soft. Perfekt som återhämtningspass efter en tuff träningsperiod, för att komma igång efter uppehåll eller om du är helt ny på Spin.

Spin spurt - det bästa från spinningens distans & intervallpass
Spurt är spinningpasset som börjar med en distansdel och avslutas med intervaller. Utmärkande för passet är musikkänsla, variation och träningsglädje. Spurt passar dig som gillar när det händer mycket under spinningpasset. Spurt är ett Limited editon-pass 2016.

Step Explode - Step explode är dans för dig som vill hårdträna
Hitta kraften i steget. Det här är ett kraftfullt pass där stepbrädan ger dig både extra träningseffekt och mer dansutmaning. Varje låt har sin egen karaktär, koreografi och sätt att använda brädan. Karaktären på passet är energirik, explosiv och effektfull.
Step explode nyttjar musikens detaljer för att ge roliga finesser i koreografierna. Utan att blanda in krångliga steg och långa sekvenser. Här får du tuff konditionsträning med inslag av spänst och snabbhet. Då och då letar också en liten styrkeövning sig in i dansen. Det här är alltså dans med en stor portion power.
Första gången? Det är bara att komma!

Yoga - vår egen yogaform
Friskis&Svettis yoga bygger på den klassiska Hatha-yogans grunder och är vår egen yogaform som tagits fram i harmoni med Friskis&Svettis idé. Med klassiska och trygga yogaövningar (asanas) för andning, rörlighet, styrka och balans får du här en fysisk, lugn och meditativ yoga. En upplevelse där närvaro, ökad medvetenhet och stillhet infinner sig. Ett tillåtande pass, där prestationskraven uteblir.
Du behöver inte ha tränat yoga innan.